Training omgaan met agressie
Ons aanbod >> Training omgaan met agressie
Agressie op de werkvloer is voor veel professionals geen uitzondering meer. In de zorg, bij de overheid, in het onderwijs of in de beveiliging, wie elke dag met mensen werkt, krijgt te maken met gespannen situaties, verbale agressie of fysieke agressie. Een training omgaan met agressie leert medewerkers hoe ze in die situaties professioneel en veilig handelen.
Maar wat leer je precies in zo’n training? En wanneer is het zinvol voor jouw team?
Wat is een training omgaan met agressie?
Een training omgaan met agressie is een praktijkgerichte training waarbij medewerkers leren om agressief gedrag te herkennen, te de-escaleren en professioneel te handelen. De focus ligt niet op theorie, maar op oefening in herkenbare situaties.
Dat laatste is het verschil met een workshop of informatieavond. Wie agressie alleen beschrijft, leert er weinig van. Als er geoefend wordt met feedback op houding, toon en woordkeuze kan er daadwerkelijk verandering in gedrag ontstaan waardoor het waardevoller is in de praktijk.
Een goede training omgaan met agressie behandelt altijd drie onderdelen: herkenning, de-escalatie en nazorg.
Wat leer je bij een training omgaan met agressie?
Agressie herkennen voor het escaleert. De meeste escalaties kunnen worden voorkomen als de opbouw ervan gesignaleerd wordt. Een agressietraining leert medewerkers om deze signalen te lezen en op het juiste moment in te grijpen. Via de agressieladder worden de fases van spanning naar explosie inzichtelijk gemaakt.
De-escaleren in de praktijk. Rustig blijven als iemand naar je aan het schreeuwen is, is makkelijker gezegd dan gedaan. Een training omgaan met agressie leert je hoe je je eigen reactie reguleert, wat de invloed van je toon en houding zijn en hoe je de situatie kunt kalmeren in plaats van erger maken. Dit zijn vaardigheden die geoefend moeten worden met een trainingsacteur en niet alleen uitgelegd.
Grenzen stellen. Grenzen stellen is een vaardigheid. Als je te zacht bent gaat de ander door, als je te hard bent kan de situatie meteen escaleren. Een training leert medewerkers hoe ze duidelijk en professioneel grenzen aangeven. Zonder de relatie onnodig te beschadigen.
Nazorg en verwerking. Omgaan met agressie stopt niet bij het incident. Hoe verwerk je wat jou is overkomen? Wanneel meld je het? Hoe maak je het bespreekbaar in het team? Een training besteedt ook aandacht aan de periode na een incident.
Voor wie is een training omgaan met agressie?
Een training omgaan met agressie is relevant voor alle professionals die in contact staan met mensen. In de praktijk gaat het vaak om:
- Zorgmedewerkers.
- Baliemedewerkers bij gemeenten of overheidsinstellingen.
- Medewerkers in het onderwijs of de jeugdzorg.
- Commerciële professionals in bijvoorbeeld klantencontact.
De training wordt altijd afgestemd op de sector en de specifieke situaties die jouw team tegenkomt. Een agressietraining zorg ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan een gewone agressietraining.
Waarom oefenen met een trainingsacteur effectiever is.
De meeste trainingen werken met rollenspellen tussen collega’s. Het probleem: collega’s spelen de situatie niet realistisch na, ze houden rekening met elkaar of voelen zich ongemakkelijk bij het naspelen. Bij Dienst Specialistische Acteurs zetten we trainingsacteurs in om situaties na te spelen zoals ze in de praktijk ook zijn. De acteurs begrijpen de context en bouwen spanning op zoals in het echte leven, ten slotte geven ze gerichte feedback op het gedrag vam de deelnemer.
Het resultaat: medewerkers gaan de werkvloer op met ervaring in plaats van alleen kennis. Lees hier meer over de resultaten van een agressietraining in de zorg.
Waarom heb je een training omgaan met agressie nodig?
Een training omgaan met agressie is zinvol als medewerkers regelmatig te maken krijgen met agressief gedrag en er geen duidelijke handvatten zijn om daarmee om te gaan. Maar ook als preventie is een training omgaan met agressie zeer waardevol.
Signalen dat een training waardevol zou zijn:
- Medewerkers vermijden bepaalde situaties of cliënten uit angst voor agressie.
- Incidenten worden niet gemeld omdat het ‘bij het werk hoort’.
- Er is geen duidelijk protocol voor situaties met agressie.
- Verzuim neemt toe na incidenten op de werkvloer.
Wil je weten wat een training omgaan met agressie voor jouw organisatie kan betekenen Bekijk ons aanbod agressietraining of vraag meteen een vrijblijvende offerte aan. Wij reageren binnen 48 uur.
CONTACT
Heb je interesse of vragen over onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande contactformulier.